FOTOGRAFIA PRODUKTOWA

Co to jest fotografia produktowa?

Generalnie rzecz biorąc to rodzaj fotografii reklamowej. Głównym zadaniem fotografa produktowego jest atrakcyjne ukazanie fotografowanego produktu. Jakie rodzaje fotografii produktowej wyróżniamy?

  • Zdjęcia na białym tle są to zdjęcia wyizolowane (z angielskiego isolated). Fotograf manipuluje światłem padającym na obiekt oraz światłem oświetlającym tło (szczególnie za obiektem). Poprzez odpowiednio ustawioną ekspozycję (oświetlenie obiektu i tła) fotograf uzyskuje zdjęcie, które następnie łatwo jest wyciąć i wstawić do do menu restauracji lub ulotki. Nie jest to jednak łatwa sztuka: balans oświetlenia musi być idealny - tło nie może być prześwietlone a obiekt niedoświetlony i na odwrót. Tylko idealna kombinacja oświetlenia daje gwarancję, iż wycięty obiekt będzie pozbawiony niechcianych artefaktów świetlnych i ładnie wkomponuje się np. w ulotkę. Ponadto przy tej kategorii zdjęć fotograf musi kontrolować czy fotografowany obiekt w 100% znajduje się w głębi ostrości, źle ustawiona ostrość zdjęcia sprawi, że nie będzie się ono nadawało do użytku. Najlepiej na potrzeby: materiałów drukowanych, zdjęć do sklepu internetowego, aukcji internetowych, artykułów o produktach, menu restauracji.
  • Zdjęcia z naturalnym tłem zastanym np. zdjęcia potraw na stole. Taka fotografia produktowa wykorzystuje naturalne tło, np tłem zdjęcia przedstawiającego potrawę będzie obrus, sztućce, zastawa, kieliszki itp.. Takie zdjęcia najlepiej oddają realny wygląd przedmiotu. Najlepiej na potrzeby: sliderów stron firmowych, galerii zdjęć na stronach internetowych, artykułów drukowanych w prasie specjalistycznej, reklam w prasie specjalistycznej.
  • Zdjęcia z artystycznym tłem studyjnym to fotografia produktowa o najwyższym stopniu artyzmu. Od inwencji fotografa zależy jakie tło zostanie wybrane dla fotografowanego obiektu. Często ten rodzaj fotografii wykorzystuje się do zdjęć mody i modelek. Do fotografii przedmiotów takie tło inscenizuje się na potrzeby zdjęć perfum, napojów, itp. Najlepiej na potrzeby: reklama drukowana w prasie.
  • Packshot to rodzaj fotografii reklamowej, tworzący zdjęcia o wyjątkowo wysokiej jakości. Wykorzystuje się je do wydruków wielkoformatowych (oklejanie autobusów, billboardy). Wysoką rozdzielczość uzyskuje się poprzez złączenie kilku zdjęć w jedno. Istnieją również packshoty 3D. Fotograf obracając produkt robi zdjęcia, utrwalając w ten sposób wizerunek produktu z każdej możliwej strony. Po złożeniu na komputerze ze zdjęć tych robi się animację, która internauta może obracać o 360 stopni, oglądając przedmiot z każdej strony. Najlepiej na potrzeby: do zadań specjalnych.

  • Packshot 360 uzyskuje się w drodze łączenia serii zdjęć przedmiotu. Po każdym zdjęciu przedmiot jest obracany o niewielki kąt, po czym wykonywane jest następne zdjęcie. Po złączeniu takiej serii fotografii uzyskuje się animowany, interaktywny obraz. Zdjęcia takie wymagają bardzo wysokiej precyzji przy obracaniu przedmiotu i jego oświetlaniu.

  • Duch jest bardzo specyficzną odmianą fotografii produktowej. W technice tej, stosowanej najczęściej przy prezentowaniu odzieży, przedmiot fotografowany jest na manekinie, po czym zdjęcie zostaje poddane specyficznej obróbce, polegającej na usunięciu manekina i połączeniu w jedną całość warstw leżących z przodu i z tyłu (tzw. szparowanie). Zdaniem wielu, zdjęcie takie dostarcza więcej informacji o fotografowanym przedmiocie, niż gdyby został on sfotografowany w sposób klasyczny na manekinie, a nawet na modelce - pozwala na skupienie sie wyłącznie na cechach produktu, eliminując wszelkie elementy rozpraszające uwagę.

  • Zdjęcia z modelką (lub modelem) są jednym z częściej praktykowanych rodzajów fotografii produktowej. Zastosowanie tej techniki nie ogranicza się wyłącznie do fotografowania odzieży, możliwe jest jej stosowanie w bardzo szerokim zakresie, od wyposażenia wnętrz, aż po zdjęcia prezentujące przedmioty codziennego użytku.

  • Manekin - jak wskazuje sama nazwa tej odmiany fotografii produktowej, polega na fotografowaniu elementów odzieży (czasem również np. dodatków lub biżuterii) na odpowiednio ustawionym
    i oświetlonym manekinie.

FOTOGRAFIA PRODUKTOWA